سمپاش باغی در رفسنجان

سمپاش باغی در رفسنجان

در مساحت های کوچک از سمپاش دستی، استوانه ای و پشتی غیر موتوری و در ابعاد بزرگ و برای استفاده در باغ ها و مزرعه های وسیع از سمپاش موتوری پشتی (اتومایزر و لانسی)، سمپاش فرغونی (چرخ دار)، سمپاش زنبه ای و سمپاش پشت تراکتوری یا پشت تیلری و هواپیمای سمپاش استفاده می شود.
1402/10/12
0 نظر

سم پاش چیست؟

سم پاش دستگاهی برای پاشیدن سم بر روی گیاهان و درخت هاست و در دو گروه دستی و مکانیزه تولید و به بازار عرضه می شود. سم پاش می تواند شارژی و برقی باشد و یا با سوخت احتراقی مانند بنزین کار کند. سمپاش ها دارای انواع متنوعی هستند که از جمله آنها می توان سمپاش دستی، زنبه، فرغونی، تراکتوری و غیره نام برد.

سم ماده ای با منشاء شیمیایی، گیاهی یا حیوانی است که باعث تغییر در رشد و فعل و انفعالات انسان، گیاه و غیره می شود. دستگاه سمپاش با اسپری سم روی گیاه، آفات آن را از بین برده یا از بروز بیماری احتمالی گیاهان در آینده پیشگیری می کند. سم پاش ها فقط در کشاورزی کاربرد ندارند، بلکه در موارد مختلف مانند دامپروری ها، پرورش مرغ و سایر طیور، ملک ها و باغ های مسکونی، مکان های عمومی برای از بین بردن آلودگی ها و حشرات موزی و حیوانات مزاحم و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. 

سمپاش باغی

مشخصات فنی سمپاش

دستگاه سمپاش در اندازه های متفاوت و شکل های گوناگون تولید می شود. در مساحت های کوچک از سمپاش دستی، استوانه ای و پشتی غیر موتوری و در ابعاد بزرگ و برای استفاده در باغ ها و مزرعه های وسیع از سمپاش موتوری پشتی (اتومایزر و لانسی)، سمپاش فرغونی (چرخ دار)، سمپاش زنبه ای و سمپاش پشت تراکتوری یا پشت تیلری و هواپیمای سمپاش استفاده می شود.

از دستگاه سم پاش فقط برای پاشیدن سم استفاده نمی شود، با توجه به نازل های سمپاش می توان از آن در موارد دیگری مانند پاشیدن محلول کود یا گرده پاشی و غیره استفاده کرد. اجزاء دستگاه سم پاش شامل نازل، شیلنگ، پمپ، موتور، باتری، لانس و غیره بوده که تمام این لوازم یدکی در بازار موجود است.

بیشتر بخوانید: سمپاش توربولاینر در گلستان

سمپاش پشتی موتوری

سم پاش های پشتی یا سمپاش کوله ای در انواع موتوری لانسی و موتوری اتومایزر تولید می شوند. این سمپاش ها برای مقیاس های کوچک با هزینه پایین تهیه شده اند. سمپاش پشتی، به صورت کوله پشتی بر پشت کاربر قرارمی گیرد و به راحتی قابل استفاده است. 

سمپاش باغی در رفسنجا

انواع سمپاش پشتی موتوری

لانسی

اتومایزر (پودرپاش)

بهتر است برای سرعت بخشیدن به سم پاشی، آسان تر شدن کار و افزایش راندمان از سمپاش پشتی موتوری استفاده شود. در این نوع سم پاش ها، کار موتور تامین توان لازم برای تأمین فشار در مایع سم و پاشیدن آن می باشد. موتور سمپاش های پشتی موتوری، ممکن است دو زمانه و گاهاٌیچهار زمانه باشد. در موتور های دو زمانه، ترکیب روغن (روغن مخصوص موتور های دو زمانه) با بنزین، یک به 20 است. سمپاش های پشتی چهار زمانه، دود و بوی کمتری تولید می کنند و برای کاربر سردرد ایجاد نمی کند. نحوه کار با سمپاش پشتی موتوری به این صورت است که سم از مخزن به وسیله پمپ مکیده و با فشار داخل شیلنگ جاری می شود. این سم پاش برای کار های غیر صنعتی و در مساحت های کوچک قابل استفاده می باشد. یک شیر فشار شکن در مسیر خروج مایع از پمپ تعبیه شده تا مازاد مایع پمپاژ شده یا همه آن در صورت خارج نشدن از افشانک، دوباره به مخزن بازگردد. به این ترتیب عمل هم زدن محلول در داخل مخزن نیز انجام می گیرد. سمپاش دستی لانسی برای سم پاشی درختان استفاده می شود. قطر و زاویه پرتاب سم نیز قابل تنظیم می باشد. طول پاشش توسط سمپاش های موتوری لانسی موتوری حدود 8 متر و فشار تولیدی در حد 10 اتمسفر است.

بیشتر بخوانید: گیربکس ترک سمپاش توربولاینر

اجزاء اصلی سم پاش پشتی موتوری لانسی

موتور احتراقی دیافراگمی

مخزن سم

بدنه

پروانه تولید باد (دمنده)

بند و پشتی

دسته سمپاشی

پمپ دوار

افشانک و صافی ها

شیلنگ

سمپاش باغی

دستگاه سمپاش پشتی موتوری اتومایزر (خرطومی باغی)

سم پاش هایی که در آنها مایع سم تحت فشار نباشد و قطرات مایع پس از خروج در اثر برخورد با جریان شدید هوا، پودر شده و تبدیل به ذرات بسیار ریز شوند را سمپاش اتومایزر می نامیم. این نوع سمپاش، موتور دو زمانه دارد و به جهت حشره کش و قارچ کش استفاده می شود. یک توربین روی دستگاه تعبیه شده که عمل سمپاشی را با فشار شدید هوا انجام می دهد. سم بصورت قطره قطره روی خروجی خرطومی می ریزد و در اثر برخورد با هوا پودر می شود. از طریق شبکه هایی که روی نازل قرار گرفته می توان جهت پاشش سم را تنظیم نمود. سم پاش خرطومی برای سم پاشی گیاهان پایه کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد.

وظیفه اصلی موتور در سم پاش پشتی موتوری اتومایزر (ذره پاش) چرخاندن یک پروانه است که بادی با سرعت 60 الی 120 متر بر ثانیه تولید می کند و میزان جا به جایی هوا را به 200 الی 300 لیتر در ثانیه می رساند. وقتی مایع سم از افشانک خارج می شود در مسیر جریان باد قرار می گیرد، پودر شده و به ذرات بسیار ریزی در حد 40 تا 150 میکرون تبدیل می شود. هرچه میزان هوای خروجی بیشتر و پر فشار تر باشد و میزان سم خارج شد کمتر باشد، ذرات بیشتر پودر می شود و اثر بخشی سم پاش اتومایزر خرطومی بیشتر خواهد بود. قدرت پاشش این سمپاش ها از 10 تا 15 متر می باشد. سرعت باد باعث می شود ذرات سم تا این فاصله پرتاب شوند. مایع سم به دلیل نیروی مکش نازل، در اثر برخورد با آن به صورت پودر و مه به هوا پاشیده می شود. پمپ مورد استفاده در سمپاش پشتی موتوری اتومایزر یا ذره پاش، یک پمپ دوار می است که به وسیله یک موتور احتراقی دو زمانه تک سیلندر کار می کند. فشار تولیدی به وسیله پمپ حدود 10 اتمسفر است که طول پاشش مطلوبی بوجود می آورد.

بیشتربخوانید: نازل سمپاش توربولاینر

کاربرد سمپاش اتومایزر

ریختن مواد ریز مغذی روی شاخ و برگ گیاهان مانند بور و غیره

برای کنترل علف های هرز با استفاده از علف کش ها

استفاده به عنوان گردپاشی

کنترل بیماری های قارچی با استفاده از قارچ کش ها

ویژگی های سم پاش خرطومی

ساختار آسان و نگهداری راحت

پمپ معمولاً دو زمانه

دارای کارکرد فشار بالا، حداکثر راندمان و جریان زیاد 

دوام بالا، استفاده از دنده برای کاهش سرعت

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر