دستگاه پلت ساز چیست؟ همه چیز در رابطه با دستگاه پلت ساز

دستگاه پلت ساز چیست؟ همه چیز در رابطه با دستگاه پلت ساز

دستگاه پلت ساز چیست؟ همه چیز در رابطه با دستگاه پلت ساز

دستگاه پلت ساز چیست؟ همه چیز در رابطه با دستگاه پلت ساز
1401/9/20
0 نظر

پلت ساز چیست؟

پلت کردن
خوراک آسیاب شده در معرض بخار آب قرارگرفته و سپس خوراک داغ و مرطوب از داخل دستگاه پلت زن با فشار خارج می شود و در نهایت توسط جریان هوا خشک می گردد.
رطوبت لازم جهت پلت کردن 15- 18% می­باشد که در مورد خوراک­هایی با فیبر بالا، رطوبت بیشتری نیاز است.
از موادی مثل لیگنوزول ، بنتونیت ویا ملاس به عنوان مواد چسبان استفاده می شود .
به کار گیری 10- 15% گندم و تا حد کمتری جو در جیره­ها، سبب تولید پلتی با استحکام خواهد شد، البته با توجه به هزینه بالا، استفاده از 2% آب اضافی کافی است. در این روش زمان کمتری صرف خوردن می­شود، بنابراین احتیاجات انرژی کاهش می­یابد .
خواص پلت کردن
کاهش ماهیت گرد و خاکی– افزایش خوش خوراکی- افزایش مصرف – افزایش عملکرد وزن و کاهش مصرف انتخابی. در طیور وخوک، تغذیه با پلت سرعت رشد را تا 15% و بازده غذا را 5-10% افزایش می­دهد .
معایب پلت کردن
پلت کردن هر تن غذای آسیاب شده 3-5 دلار می­باشد. خوراک قبل از پلت شدن حتماً باید آسیاب شده باشد. جیره­های حاوی چربی و فیبر بالا به سختی پلت می­شوند. با استفاده از پلت برای گاوهای شیری به علت کاهش میزان استات، چربی شیر کاهش می­یابد .
انواع پلت
حبه ­ای : که جیره­های طیور به این شکل است .
مکعبی : این روش نسبتا جدید است، اندازه ذرات در حدود 5/2 سانتی­متر است. در این روش از اسپری آب استفاده شده و احتیاجی به آسیاب کردن نیست. یونجه خشک بهترین نوع مکعبی است.
فاکتورهاي موثر بر کيفيت پلت
براساس مطالعاتي که ريمر در سال 1992 انجام داد، بيان کرد که کيفيت پلت به فاکتورهاي زير بستگي دارد:
جيره فرموله شده
اندازه ذرات
شرايط پلت
ويژگيهاي قالب پلت
خنک سازي وخشک کردن
 تعيين کيفيت پلت
کيفيت پلت معمولاً با بکاربردن شاخص PDI (شاخص دوام پلت) تعيين مي­گردد (ASAE 1997). درواقع PDI تستي است که درآن جيره پلت به صورت معلق در جعبه­اي مخصوص در زماني معين قرار مي­گيرد، که در طي اين دوره خوراک تحريک شده و مورد بررسي قرار مي­گيرد (فايرفيلد 1994). بعد از پايان حرکت، نسبت خاکه به پلت کامل درآغاز، به عنوان شاخص پلت درنظر گرفته مي شود. بنابراين هرچه خوراک با شاخص دوام پلت بالاتري باشد، نشان دهنده اين است که پلت بيشتر مي­تواند قبل از تغذيه، سالم باقي بماند. براي خوراک­هاي آسياب شده نيز اين روش مي­تواند مورد استفاده قرار گيرد. بسياري از خوراک­هاي پلت بوسيله بارگيري، ذخيره کردن، مته نمونه برداري و انتقال به فارم، تخريب مي­شوند. دستکاري در خوراک، کيفيت پلت را کاهش مي­دهد و در بسياري از موارد، زماني که پلت به فارم مي­رسد، به طور جدي درصد پلت کامل کاهش مي­يابد، به همين جهت نياز به انتقال اتوماتيک خوراک وسيستم مديريتي قوي احساس مي­گردد.
مزاياي پلت و استفاده كردن از آن در خوراك طیور
روش متداول پلت سازي عبارت است از در معرض بخار آب قراردادن خوراك آسياب شده ، سپس خروج خوراك داغ و مرطوب از داخل پلت زن با كمك فشار. اين پلت ها سپس توسط جريان سريع هوا سريعاً سرد و خشك مي­شود. جيره­ها را مي­توان تا دماي 85 درجه سانتي گراد، بدون ترس از تخريب ويتامين يا كاهش وزن توليد پرنده با حداكثر امكان توليد پلت در ساعت فراهم نمود . غذاي پودري توسط ماشين هاي پلت در شرايط بخار و فشار و حرارت 70-85 درجه سانتي گراد به پلت تبديل مي­شود. حدود 60% غذاهايي كه در مرغداري مصرف مي­شود به صورت پلت بوده و در این فرايند تغييراتی در دانه ايجاد مي­شود:
تغييرات فيزيكي: موجب افزايش تراكم ذرات غذايي مي­گردد و طيور با حركت كمتري غذاي مورد نياز را بدست مي­آورند، لذا انرژي آنها صرف رشد و توليد مي­شود.
تغييرات شيميايي: حرارت بخار آبي كه در حين پلت داده مي­شود، مواد مزاحم رشد را كه در بعضي از مواد غذايي وجود دارد از بين مي برد؛ در نتيجه با تغذيه پلت، رشد بهتري حاصل مي­گردد.
مزاياي پلت كردن خوراك
1-چون خوراك به صورت همگن و يكنواخت مي­باشد، امكان انتخاب در خوراك را از پرنده سلب مي­نمايد و تمامي قسمت­هاي موجود در خوراك بالاجبار توسط پرنده استفاده مي­شود و تمامي گله به يك ميزان، از مواد مغذي مصرف مي­نمايند.
2-پلت نمودن تحت فشار و دماي بالا (70 تا 85 درجه سانتي گراد) انجام مي­شود كه موجب عمليات زير در خوراك مي­گردد:
بهبود كيفيت مواد كه باعث ليگنين زدائي و ژلاتينه شدن مواد نشاسته­اي مي­شود و قابليت هضم را بالا مي­برد.
عوامل ضد تغذيه­اي و بازدارنده رشد و باكتري­ها و آلودگي­هاي ميكروبي از قبيلE- - Coli  و سالمونلا فعاليت خود را از دست مي­دهند .
تاثير منفي پلي ساكاريدهاي غيرنشاسته­اي بر ويسكوزيته، محتويات دستگاه گوارش كاسته مي­شود. افزايش ويسكوزيته توسط پلي ساكاريدها، سبب جذب آب در دستگاه گوارش، كاهش سرعت نفوذ مواد مغذي و سبب كاهش قابليت هضم مي­شود، مواد هضم نشده با ويسكوزيته بالا، توليد مدفوع بسيار چسبناكي مي­كند كه مشكلات بستر چسبناك و مرطوب را به وجود مي­آورد بنابراين با توليد خوراك به صورت پلت، باعث كاهش ويسكوزيته پلي ساكاريد غير نشاسته اي شده و قابليت هضم افزایش می­دهد.
3-كاهش ميزان به هدر رفتن خوراك كه طي عمل جابجايي و وزش باد و… قسمتي از مواد ريزتر و سبكتر را از دست مي­دهد، كه ممكن است ويتامين ها و مواد معدني باشند كه در نتیجه از بين رفتن اين مواد مغذي سبب كاهش عملكرد گله مي­شود . بطور كلي ميزان پرت و ضايعات را تا 10% كاهش مي­دهد.
4-زمان مصرف خوراك را كاهش مي­دهد كه اين امر بخصوص در مناطق گرمسيري حائز اهميت است.
5-در شرايطي كه تحريكات عصبي يا تنش وجود دارد، ميزان مصرف خوراك كاهش مي يابد ، لذا مصرف خوراك به صورت پلت مواد مغذي مورد نياز را فراهم مي­نمايد.
6- از آنجايي كه مصرف چربي در مرغداري به دليل خطر فساد، مشكلات نگهداري، مخلوط نشدن يكنواخت خوراك به راحتي امكان پذير نمي­باشد، اين مواد به طور همگن در پلت قابل مصرف مي­باشد.
7-سبب كاهش گرد و غبار مي­شود و از بروز بيماري تنفسي نظير CRD جلوگيري مي­نمايد.
8- قدرت ماندگاري خوراك پلت از خوراك آردي بسیار بيشتر مي­باشد.
برچسب ها : پلت ساز , پلت کردن,

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر