هیدروموتور سمپاش توربولاینر ⚜️ 09188193044

هیدروموتور سمپاش توربولاینر ⚜️ 09188193044

هیدروموتور سمپاش توربولاینر ⚜️ 09188193044

هیدروموتور دستگاهی است که انرژی روغن هیدرولیک تحت فشار را دریافت و به گشتاور و حرکت دورانی تبدیل می کند، یعنی هیدروموتور ها معکوس عملی که پمپ هیدرولیک انجام می دهد را روی روغن هیدرولیک انجام می دهند.
1402/1/6
0 نظر

هیدروموتور سمپاش توربولاینر

هیدروموتور یا موتور هیدرولیک چیست؟

هیدروموتور دستگاهی است که انرژی روغن هیدرولیک تحت فشار را دریافت و به گشتاور و حرکت دورانی تبدیل می کند، یعنی هیدروموتور ها معکوس عملی که پمپ هیدرولیک انجام می دهد را روی روغن هیدرولیک انجام می دهند.

هیدروموتور ها تجهیزاتی دوار هستند که در صنایع مختلف نقش مهمی دارند. در تمام ماشین هایی که در آنها به حرکت چرخشی نیاز باشد، به هیدروموتور احتیاج دارند. هیدروموتور ها در صنایعی مانند خودروسازی، صنایع شیمیایی، صنایع معدن و غیره کاربرد دارند. ساختمان هیدروموتور ها مانند پمپ های هیدرولیکی است اما فرآیندی که در هیدروموتور ها رخ می دهد با پمپ ها متفاوت است.

هیدروموتور سمپاش توربولاینر

انواع هیدروموتور با توجه به نوع عملکرد

هیدروموتور با دوران محدود

هیدروموتور با دوران پیوسته

بیشتر بخوانید: نازل سمپاش توربولاینر 

انواع هیدروموتور

هیدروموتور دنده ای

هیدروموتور پیستونی

هیدروموتور پره ای

هیدروموتور دنده ای

هیدروموتور دنده ای از لحاظ ساختمان داخلی به پمپ های دنده ای شبیه است، چرخ دنده ها به صورت داخلی یا خارجی با یکدیگر درگیر هستند و هرچه چرخ دنده ها بزرگتر باشند، گشتاور خروجی بیشتر خواهد شد و در نتیجه سرعت هیدروموتور کمتر می شود؛ در صورت کوچک بودن چرخ دنده ها، گشتاور کمتر و درنتیجه سرعت هیدروموتور افزایش پیدا می کند. ماکزیمم مقدار سرعت در هیدروموتور های دنده ای 1000 دور بر دقیقه می باشد.

هیدروموتور دنده ای

هیدروموتورهای دنده ای به عنوان تجهیزی برای ایجاد حرکت دورانی شناخته شده اند. گفتیم هیدروموتور هیدرولیک معکوس کار پمپ را انجام می دهد. به این ترتیب که انرژی هیدرولیکی را از سیال دریافت و با تبدیل آن به انرژی مکانیکی کار انجام می دهند.

بیشتر بخوانید: گیربکس ترک سمپاش توربولاینر

هیدروموتورهای دنده ای دارای مزیت های بسیاری هستند که عمده ترین آنها را ذکر می کنیم:

داشتن بازدهی بالا

استحکام بالای یاتاقان هیدروموتورهای دنده ای در برابر نیروهای محوری و شعاعی 

سرعت بالا و عملکردی نرم و آرام 

ابعاد جمع و جور نسبت به سایر هیدروموتورها

هیدروموتور پیستونی

ساختمان داخلی این دسته از هیدروموتور ها شبیه به پمپ های پیستونی است؛ تعدادی پیستون روی سیلندر نصب شده و این پیستون ها به کمک فشاری که سیال به آنها وارد می کند به صورت رفت و برگشت منجر به چرخیدن سیلندر می شود. هیدروموتور های پیستونی ساختمان فشرده ای دارند و از گشتاور بالا، شتاب زیاد و عمر مناسبی برخوردار می باشند.

هیدروموتور پره ای

موتورهای پره ای از لحاظ ساختمان مشابه با پمپ های پره ای با سیستم بالانس هستند. مجموعه ای از پیستون ها معمولا با تعداد فرد، روی شفت خروجی و بدنه هیدروموتور نصب می شوند، گشتاور منجر به اعمال فشار روی قسمت انتهایی پیستون ها می شوند که حرکت رفت و برگشتی دارند و در نهایت این فشار ب شفت خروجی هیدروموتور خرا می چرخاند. در اصل گشتاور خروجی آنها از وارد شدن فشار بر روی پره ها تولید می شود.

هیدروموتور

همزمان با چرخش روتور، پره ها از سطح رینگ بادامکی پیروی می کنند. حرکت لغزشی پره ها روی سطح رینگ بادامکی، محفظه را آب بندی می کند و سیال را از ورودی به خروجی هدایت می کند. به دلیل اینکه هنگام شروع به کار موتور، نیروی گریز از مرکز وجود ندارد، برای برقراری تماس پره ها با رینگ بادامکی، از نیروی فنر یا فشار سیال استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: گیربکس ایتالیا سمپاش توربولاینر

دسته بندی هیدروموتور هیدرولیک بر اساس دوران

هیدروموتور ها با دوران محدود

هیدروموتور های با دوران محدود به کمک قدرت سیال تحت فشار و در زوایای محدود و ثابتی دوران می کند. این دسته از عملگرها ابعاد کوچک و نصب آسانی برای وارد کردن گشتاورهای زیاد و در هر جهتی مناسب است. گشتاور در خروجی، بنا به مقدار فشار سیال قابل تغییر است. عملکرد این هیدروموتور ها به این صورت است که سیال وارد محفظه هیدروموتور می شود و به صفحه متحرکی که داخل محفظه است فشار وارد می کند؛ این صفحه نیز به یک شفت خروجی اتصال دارد و با حرکت خود آن شفت را به گردش درمی آورد.

هیدروموتور با چرخش پیوسته

این هیدروموتور ها قادرند به طور دائم چرخش داشته باشند. هیدروموتور ها به کمک سیال کار می کنند و به کمک فشار سیال، گشتاور ایجاد می کند و در نهایت به کمک گشتاور، حرکت چرخشی پیوسته ای ایجاد می کنند.

نحوه انتخاب صحیح هیدروموتور

سه فاکتور بسیار مهم که پیش از انتخاب هیدروموتور باید بررسی شود عبارتند از توان، دور و گشتاور

بعضی مواقع به جای گشتاور، از عبارت ریپل گشتاور استفاده می شود که به معنی اختلاف بین بیشترین و کمترین گشتاور ایجاد شده در یک سیکل هیدروموتور است و معمولا به صورت درصد بیان می شود.

بیشتر بخوانید: فن سمپاش کافینی

اجزای هیدروموتورها

اجزای هیدروموتور بسته به نوع هیدروموتور تفاوت دارد اما با توجه به ساختار هر دسته می توان این اجزای کلی را نام برد:

پیستون ها

دهانه ورودی و خروجی

پره ها

دنده ها

سمپاش توربولاینر

طولانی تر شدن عمر هیدروموتور ها

هر دستگاه صنعتی برای داشتن عمر مناسب و کارایی بهتر باید در شرایطی که شرکت سازنده مشخص کرده است، مورد استفاده قرار گیرد. تعدادی از نکات مهم برای طولانی تر شدن عمر هیدروموتور ها می توان به این موارد اشاره نمود:

اگر فشار کاری از حد متعارف پایین تر باشد، بازدهی هیدروموتور ها در حد ایده آل نخواهد بود.

هیدروموتور ها باید در سرعت های متناسب با توان خودشان کار کنند، کار کردن در سرعت های بالاتر از حد متعارف منجر به افزایش دما و در نهایت باعث سایش زیاد در بلبرینگ ها شده و به هیدروموتور صدمه خواهد زد.

با استفاده از شیرهای اطمینان در کنار هیدروموتور ها  می توان از ایجاد تغییرات ناگهانی در مدار جلوگیری نمود و به این ترتیب از آسیب رسیدن به هیدروموتور پیشگیری کرد.

باید هیدروموتور ها در گشتاورهای در حد توانشان کار کنند؛ کار کردن در گشتاورهای بیشتر باعث خستگی و صدمه به هیدروموتور می شود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر